جمعه 3 آذر 1396 - 6 ربيع الاول 1439 - 2017 نوامبر 24
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 82361
تاریخ انتشار : 5 آبان 1389 0:0
تعداد مشاهدات : 1245

نشست ناشران دانشگاهی امروز، پنجم آبان ماه در سالن همايش هاي رايزن برپا شد

دکتر طهرانچی رئیس مركز نشر دانشگاهي، در نشست ناشران كتاب دانشگاهي عنوان كرد: اصلاح و كارآمدسازي نظام عرضه كتاب هاي علمي دانشگاهي يكي از اهداف اجراي طرح شعف در حوزه دانشگاهي است.

به گزارش روابط عمومی نخستين نشست ناشران دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي عضو شبكه شعف (عرضه فراگير كتاب دانشگاهي) از سوي مركز نشر دانشگاهي، با حضور مسوولان مركز نشر دانشگاهي و روساي انتشارات‌ دانشگاه‌ها، پنجم آبان ماه در سالن همايش‌هاي رايزن برپا شد.

 در ابتداي اين نشست، دكتر محمدمهدي طهرانچي، ‌رئیس مركز نشر دانشگاهي، ‌جلوه‌هاي گوناگون نشر را شامل گردآوري، ‌تصحيح، شرح، تاليف، ترجمه و تصنيف معرفي كرد و افزود: در حال حاضر ناشران تخصصي دانشگاهي صرفا به تاليف كتاب‌هاي درسي و ناشران عامه دانشگا‌هي به كتاب‌هاي كمك درسي مي‌پردازند، در حالي كه بايد مخاطب گوناگون دانشگاهي مورد توجه قرار گيرد.

 وي با تاكيد بر اين كه اكنون تحولات عظيمي در حوزه نشر بر مبناي فناوري اطلاعات در كشور صورت گرفته است، يادآور شد: با الكترونيكي شدن چاپ كتاب در كشور و استقلال مولفان و مترجمان در حوزه حروف‌نگاري و ويرايش، امكان به خطر افتادن فعاليت ناشران در زمينه چاپ و نشر كتاب زياد است.

دكتر طهرانچي نيازهاي حوزه نشر را شامل كيفيت‌ بالا، كميت گسترده، ارايه به‌هنگام توزيع گسترده محتوا و عدم تكرار آثار به شمار آورد و افزود: اركان اصلي نشر كتاب شامل توليد محتوا، عرضه و بازاريابي و توليد فني اثر است. متاسفانه سهم ناشران دانشگاهي به عنوان جامعه علمي كشور بسيار كمتر از مورد نياز است.

 وي با تاكيد بر اين كه مركز نشر دانشگاهي دو طرح پژوهشي، شبكه عرضه فراگير كتاب‌هاي داشگاهي (شعف) و شبكه عرضه فراگير مجلات علمي ـ‌ پژوهشي سامانه نشر مجلات علمي (سنم) را به جامعه علمي كشور ارايه كرده است،‌ افزود: مراسم رونمايي از طرح شعف نيز در نمايشگاه مطبوعات صورت خواهد گرفت.

 رئیس مركز نشر دانشگاهي هدف از اجراي طرح شعف را اصلاح و كارآمدسازي نظام عرضه كتاب‌هاي علمي دانشگاهي،‌ ايجاد يك محيط عرضه و تقاضاي پويا، بهره‌گيري كامل از فناوري اطلاعات به عنوان يكي از اجزاي مديريت دانش دانست و تصريح كرد: همچنين براساس اين طرح، شبكه‌اي بالغ بر 47 دانشگاه‌ و پژوهشگاه‌  با يكديگر مرتبط شده‌اند.

 وي درباره راه‌اندازي پورتال شبكه مجازي كتاب توضيح داد: ‌هدف از ايجاد اين شبكه نيز ايجاد راهكارهايي براي تسهيل جست‌وجوي محققان و علاقه‌مندان در محيطي مشخص است. مركز نشر دانشگاهي با عضويت در كنسرسيون صاحبان محتوا به نمايندگي از كتابخانه ملي ايران، ‌كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، كتابخانه آستان قدس رضوي، سازمان تبليغات اسلامي و دانشگاه تهران در اين محيط حاضر شده است.

 دكتر طهرانچي در ادامه افزود: با توجه به اين كه نخستين مكان كتاب بايد در كتابخانه‌ها باشد، بنا به همكاري اعضاي شبكه شعف با يكديگر بايد كتاب‌ها فهرست‌نويسي و نمايه شود. اكنون زيرساخت‌هاي اين فعاليت آماده شده و ناشران در سراسر كشور قادر به استفاده از اطلاعات كتاب‌ها خواهند بود.

 

در ادامه دكتر جان‌اله كريمي‌، رييس انتشارات دانشگاه تهران با اشاره به دشوار بودن ارايه يك راهكار موثر و مفيد در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، ‌توضيح داد: ناشران دانشگاهي علاوه بر اين كه با چالش‌هاي گوناگوني از جمله مقررات دانشگاهي و رقابت با بخش خصوصي مواجه هستند، بايد به نيازهاي دانشجويان  همچنين دغدغه‌هاي فرهنگي جامعه نيز توجه كنند.

 وي با تاكيد بر اين كه در راستاي راه‌اندازي از شبكه شعف، گام‌هاي اساسي براي برطرف كردن مشكلات ناشران برداشته مي‌شود، يادآور شد: انتشارات دانشگاه تهران از سال 1325 فعاليت خود را با چاپ نخستين كتاب با عنوان «حراست بيولوژي» آغاز كرد و در ابتدا به صورت اداره كل دانشگاه تهران و سپس در سال 1327 با تاسيس نخستين چاپخانه به شكل موسسه انتشارات دانشگاه تهران به فعاليت پرداخته است.

 

رييس انتشارات دانشگاه تهران، دكتر «پرويز ناتل خانلري» را نخستين شخصي دانست كه در حوزه نشر دانشگاه تهران گام برداشت، اظهار داشت: پس از وي افرادي نظير ذبيح‌الله صفا، ايرج افشار و سايرين در حوزه فرهنگي به تاليف ميراث‌هاي ادبي و فرهنگي بسياري  فعاليت گماردند. در سال‌هاي اخير سياست نويني براي كيفي‌سازي كتاب‌ها براي چاپ و نشر كتاب در نظر گرفته شده است كه البته بايد رشد كمي نيز هدفمند صورت گيرد.

 وي با تاكيد بر اين كه براساس اين رويكرد، دانشكده‌ها بايد خلاءهاي درسي خود را اعلام و افراد مناسبي براي رفع آن‌ها در نظر گيرند، توضيح داد: ديگر سياست جديد دانشگاه در حوزه تاليف كتاب به زبان‌هاي خارجي است. البته در مميزي اين كتاب‌ها امتياز ويژه‌اي به كتاب‌هاي لاتين داده مي‌شود. تعداد كل كتاب‌هايي كه تاكنون انتشارات دانشگاه تهران منتشر كرده شامل،‌3100 عنوان كتاب و 5000 نسخه با تجديد چاپي‌هاست. در سال 88 نيز تعداد 514 عنوان كتاب منتشر شده كه از اين تعداد 104 عنوان چاپ نخست بودند.

در ادامه نسرين پرويزي، معاون واژه‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي با اشاره به اين كه مجموعه واژه‌گزيني فرهنگستان سومين موسسه زبان و ادب فارسي محسوب مي‌شود، توضيح داد: گروه دستور خط فارسي و شيوه املايي فارسي، مستقيم با نشر و زبان فارسي در ارتباط است. اين موسسه با همكاري مركز نشر دانشگاهي به فعاليت واژه‌گزيني علمي پرداخته است.

وي با اشاره به اين كه با مطالعه كتاب‌هاي درسي مدارس و مقايسه آن‌ها با كتاب‌هاي دانشگاهي بر آن شديم تا در مرحله نخست واژه‌هاي بيگانه را از كتاب‌ها حذف كنيم، ‌تصريح كرد: استانداردسازي واژه‌ها و جملات بايد از همان دوران ابتدايي در مدارس صورت گيرد تا زبان مكتوب فارسي بومي شود.

 پرويزي زبان را هويت ملي هر كشور دانست و گفت: درصورتي كه زبان بومي‌سازي نشود، ارتباطي كه ميان مراكز دانشگاهي و مردم وجود دارد، از ميان مي‌رود. در حال حاضر بسياري از دروس نظير رايانه به استثناي حروف اضافه و ربط، داراي واژه‌هاي بي‌شمار بيگانه است. انتظاري كه از اساتيد فرهنگستان زبان و ادب فارسي مي‌رود بر واژه‌سازي درست كتاب‌هاي درسي است.

 وي در ادامه افزود: ‌تا پايان سال جاري، فرهنگي با عنوان تمامي استادان فرهنگستان در يك مجموعه چهار جلدي و سه جلدي منتشر شده و 25 هزار واژه نيز مصوب مي‌شود.

 

نشست ناشران كتاب‌هاي دانشگاهي صبح امروز، پنجم آبان ماه در سالن همايش‌هاي رايزن آغاز شده و تا عصر ادامه دارد.

 


جستجو در فروشگاه :
نظرسنجـــی
از اطلاعات کدام بخش سایت بیشتر استفاده می‌کنید؟
از اطلاعات کدام بخش سایت بیشتر استفاده می‌کنید؟



مراکز فروش
تهران ، خیابان دکتر بهشتی ، خیابان خالد اسلامبولی(وزرا) ،نبش کوجه دهم، شماره 50
021-88725954
تهران ، خیابان انقلاب، چهارراه وصال شیرازی،روبروی سینما سپیده، پاساژ خبیری
021-66404011
 
e@ecommerce@iup.ir